צנצנות
מוצרים
ערב
צהריים
בוקר
חברים
מתוק
טרי
קערה
מחבת
בתנור
סיר
שבת
סבתא
טיולים
מתכונים

לימון כבוש בפרדס של אלישבע

May 26, 2017
דלג למתכוןדלג למפה

ארזתי מצלמה, מלח גס וצנצנות ריקות ונסעתי לבית של אלישבע ברישפון. אלישבע היא אמנית שמתגוררת בפרדס לימונים והיא גם חברה שלי מגיל אפס. היא אוהבת דברים נוצצים, לצייר בטושים צבעוניים, לטייל בעולם ובמיוחד בהודו והיא חולקת איתי פטיש לספרי ילדים.

img_9780

פתחנו את היום בארוחת בוקר באוויר הבוהק ובריח המשכר שמילא את הגינה הלימונית שלה. בנינו על הלימונים האלו. אבל רגע לפני הבישולים, בישלנו. וזה טיפ קטן שלמדתי- מתחילים יום בישולים בבישולים. לא צריך להסתבך, מספיקים ביצת עין, סלט ירקות, לחם, טחינה וקפה. בקטנה.

img_9860

אחרי שסיימנו לפנות את כלי האוכל, ניגשנו למלאכה. קטפנו לימונים לתוך סלסילות שביום יום מאחסנות את העפרונות, המכחולים, הצבעים והטושים של אלישבע  

%d7%90%d7%9c%d7%99%d7%9e%d7%95%d7%9f

התחלנו לסדר את השולחן למלאכת הכיבוש: צנצנות מעוקרות, מלח גס, קרשי חיתוך וקערות. התחלנו לפרוס את הלימונים, הפרדנו את הזרעים שניסו להסתתר והשמש הסגירה. כל פרוסת לימון נעטפה בשכבה דקיקה של מלח גס וסודרה בעדינות בצנצנות. דחסנו את הלימונים שהגירו את מיצם והוספנו עוד ושוב דחסנו. סגרנו את הצנצנות כשהן מלאות במיץ, מלח ולימון ונשאר לנו עוד המון לימון, אז החלטנו להוסיף. ככה זה עם לימון. הוא מוסיף. המון.

img_9933

בלימונים הנותרים הכנו ארוחת צהריים: פסטה ברוטב מרווה ולימון שתוכלו לקרוא עליה כאן

כעבור שבועיים הקליפות הפכו רכות ואיבדו ממרירותן, וככל שאני מחכה יותר הן משתבחות. כמו יין. חלק מהלימונים אני משאירה שלמים ואת היתר אני טוחנת גס במג'ימיקס (3-4 פולסים קצרים עם להב המתכת) ואורזת בצנצנות קטנות ומחלקת למשפחה וחברים. זה אחד הממרחים הטעימים, השימושיים והזולים להכנה (במיוחד אם אתם מכירים מישהו/י עם עץ לימונים). קל להכין אותו והוא משדרג סנדוויצ'ים, טחינה, תבשילים ואת החיים באופן כללי.

img_9976

לימון כבוש

מצרכים:

הכמויות משתנות בהתאם לגודל הצנצנת

  • לימונים
  • מלח גס

אופן ההכנה:

  • לפני ההכנה יש לעקר את הצנצנות- איך עושים את זה? פשוט וקל: שוטפים היטב את הצנצנת בסבון ומים ומרתיחים קומקום מלא במים. ברגע שהמים רותחים פורסים מגבת נקייה על השיש ממלאים את הצנצנת במים הרותחים (בזהירות) מרוקנים מהמים ומניחים את הצנצנת הפוכה על המגבת. מכיוון שלימונים כבושים יכולים להישמר חודשים ואף שנים, אנחנו מעקרים את הצנצנות כדי שנוכל לטהר אותן מחיידקים ולהיות בטוחים שהתכולה לא תתקלקל.
  • שטפו היטב את הלימונים במים וסבון, ממש כמו שטיפת כלים- לקרצף כל לימון ולימון, במיוחד אם הלימונים קנויים ומרוססים.
  • הניחו לפניכם קרש חיתוך, סכין נוחה, קערה לפסולת, צלוחית מלאה במלח גס ואת הצנצנת המעוקרת.
  • התחילו בחיתוך הלימונים. יש לפרוס את הלימון לפרוסות בגודל של 2 ס"מ, לאחר מכן יש להסיר את קצוות הלימון- כלומר, אם יש פרוסה שאין בה ליבה של לימון, פשוט לזרוק. הקליפות טובות וטעימות, אך אם יש מהן יותר מידי יצא לנו ממרח מר. לאחר מכן הביטו במרכז הפרוסה והוציאו ממנה את כל הגרעינים. ברגע שיש לנו פרוסות נקיות מגרעינים אפשר להתחיל להמליח. השיטה שלי היא לטבול כל פרוסה משני הצדדים במלח, ממש כמו שניצל, ואז לנקות קצת מלח בעזרת העברת האצבע לרוחב הפרוסה (כדי שהלימון הכבוש לא יהיה מלוח מידי).
  • כל פרוסה מומלחת נכנסת ישר לצנצנת בצורה מסודרת- שכבה, שכבה.
  • כשהצנצנת מלאה, קחו כוס שמתאימה בגודלה לפתח הצנצנת ודחסו בכל הכוח את הלימונים כך שתוכלו להכניס עוד פרוסות. תכולת הצנצנת, בסופו של דבר, צריכה להיות דחוסה היטב היטב. עם הזמן הכבישה גורמת ללימונים להתכווץ.
  • זהו אפשר לסגור את הצנצנת, לנקות אותה מבחוץ ולהניח בבית במקום מוצל וקריר. במידה והלימונים שברשותכם אינם מיציים והצנצנת לא מלאה במיץ, יש להפוך אותה אחת לשבוע כך שהמיץ יגע גם בלימונים המקופחים שבחלקה העליון של הצנצנת. אחרי שלושה שבועות אפשר כבר להתחיל לזלול. אתם כמובן מוזמנים לתת ללימון הכבוש להשתבח. גם אחרי חצי שנה הוא יהיה נהדר (רק שאם מזג האוויר מתחמם יש להעביר אותו דירה למקרר). אפשר ואפילו מומלץ לטחון את הלימון ולהשתמש בו כממרח לעוד המון מתכונים נהדרים.
  • מפת הטיול

    שנחזור אליכם עם פרטים?

    תודה רבה! הפרטים התקבלו בהצלחה.
    אבוי! משהו השתבש בשליחה, אנא נסו שנית.

    שיתוף

    הצג תגובות

    תגובות

    רשומות נוספות מסוג:

    חברים