צנצנות
מוצרים
ערב
צהריים
בוקר
חברים
מתוק
טרי
קערה
מחבת
בתנור
סיר
שבת
סבתא
טיולים
מתכונים

הקרעפלאך של הדיי

March 14, 2019
דלג למתכוןדלג למפה

הדיי עפאים, מורי ורבי וחברי היקר לימד אותי שיעורים רבים עוד לפני שבכלל הכרנו באמת. ומשהכרנו הוא מלמדני את מה שקראתי בספרו: ״אחר הוראות בישול קל, הרי, לעקוב ורק את הסיבה לבשל יש לברר ולגלות בכל פעם מחדש״ (מתוך ספר על אוכל/ הדיי עפאים).

kh

לכבוד יומהולדתו של איש יקר זה שיבדל לחיים ארוכים טובים ונעימים מלאי בריאות, נחת ושפע, אחלוק איתכם מתכון אחד שאהוב עליו מאוד וסיבה אחת טובה להיכנס למטבח ולבשל אותו.

kp

"תראה, אינגל'ה שלי", היא קרצה עוד כדור מדויק ממילוי הכבד הקצוץ והבצל והידקה אותו בין הבוהן לשתי האצבעות. "גם הקרעפל'ה יכול לשמור רק ככה של כבד", והראתה לי את תוכו של כיס הבצק, "אם תשים יותר מדי הוא לא יוכל לשמור עוד בבטן ויתפוצץ בסיר. אם לא תשים מספיק הקרעפל'ה יהיה תפל ולא טעים. ממש כמו אנשים, אינגל'ה שלי, לא צריך כל הזמן להיות שוויצר – צריך גם להשאיר קצת בפנים שיהיה מעניין". (לקריאת הטקסט היפהפה והמלא: לינק)

kim2

זה עניין לדעת מה ואיך לשמור בבטן. מרכז עצבי ואנרגטי שכזה שהיכולת להבין מה מזין ומה מרעיל אותו הוא חתיכת תרגול. יש דברים שצריכים לצאת ויש כאלה שכדאי להשאיר בפנים.

kh2

מקום מאוד דקיק ועדין הבטן הזאת. אם נגיד שומרים הרבה מידי בבטן, אז מתחיל לכאוב הגוף והלב, ואם נוזלים מידי מרגישים חשופים וריקים. הבטן מבקשת הקשבה ואיזונים עדינים עדינים, מה נשאר, מה יוצא.

kl

הדיי לימד אותי מושג שלקוח מעולם החסידות ״עבודה בגשמיות״, שהדרך הפשוטה להבין את הרעיון הפשוט הזה היא הענקת משמעות דרך עבודה ארצית ויומיומית: ״המבוגרים, המנסים להעניק לנו את הטוב ביותר, אינם מסתפקים בפליאתנו מן הסתמי, מן הפשוט. הם ״מעשירים״ את העולם ב״תחכום״, ב״מורכבות״, ובכך שוחקים, למעשה, את סף הגירוי שלנו. שוב אין ביכולתו של הסובב אותנו לרגש אותנו בפשטותו ואנו כמהים אל ״המסובך״, אל ה״מיוחד״״ (מתוך רצינו לקרוא לזה אושר/ הדיי עפאים).

kiw

הפשטות והעבודה הרוחנית דרך מה שבנמצא, דרך עשייה, הם מפתחות נהדרים שנוספו לצרור של חיי והם פותחים לי הרבה דלתות, בעיקר בלב. לא פעם אני מחפשת להעניק משמעות לדברים הכי פשוטים שיש, כמו להכין קרעפלאך. אולי יותר קל להבין את מה שאני מנסה להסביר פה כשמדברים על טקס, או על תרגול יוגה, מעשה ארצי שמפגיש את התודעה עם משהו מופשט, משהו שמעבר. ככה הרגשתי לגבי תהליך הכנת הקרעפלאך, שזה מעין טקס לשמורבבטן, לעבוד על האיזונים האלו. כמו שיש בישול עונתי, או תבשילים של חג, הקרעפלאך תמיד יהיו בשבילי עניין של עיסוק בבאלאנס.

kok

הקרעפלאך של הדיי

מצרכים:

לבצק:

  • 300 גרם קמח לבן
  • 3 ביצים
  • 3 כפות מים
  • 1 כף שמן קנולה

למילוי:

  • שמן קנולה
  • 3 בצלים
  • 400 גרם כבד עוף מנוקה
  • מלח ים
  • פלפל שחור גרוס

אופן ההכנה:

  1. קולפים את הבצל וקוצצים דק דק
  2. מטגנים בשמן בנדיבות על מחבת כבדה עד שהבצל זהוב
  3. מוסיפי למחבת את הכבדים בהדרגה כדי שהמחבת לא תתקרר ומקפיצים מעט עם מלח ופלפל עד שהכל צלוי היטב אבל לא יבש, אפשר לבדוק על ידי חיתוך של אחד הכבדים והתבוננות בצבע שלו שצריך להיות וורוד בהיר
  4. מניחים למילוי להתקרר ובזמן הזה ניגשים להכנת הבצק
  5. במיקסר עם וו לישה או ביד, מערבבים את כל חומרי הבצק לכדור אחיד וגמיש מכסים במגבת ונותנים לו רגע לנוח
  6. בזמן הזה אפשר לקצוץ את חומרי המילוי בעזרת מזלג או סכין חדה למחית אחידה וגרגרית
  7. חוזרים לבצק ופותחים אותו בעזרת מכונת פסטה (עובי 4) או עם מערוך לעובי של מילימטר-שתיים
  8. קורצים עיגולים בקוטר 6 ס״מ ומניחים במרכז תלולית של המילוי. פה החלק הטריקי, התרגול, צריך להיות מדוייקים עם המילוי, לא מעט מידי ולא יותר מידי.. מקרפעלה לקרפעלה משהו יתחיל להתאזן. סוגרים לחצי עיגול, מהדקים היטב את השוליים לחצי העיגול בצביטה לאורך הקו המחבר ואז מחברים את שתי קצוות הקרעפלה בצביטה אחת אחרונה וטובה
  9. מבשלים בסיר גדול עם הרבה מים רותחים ממולחים ומשומנים עד לכמה רגעים אחרי שהקרעפלך צפים

מפת הטיול

שנחזור אליכם עם פרטים?

תודה רבה! הפרטים התקבלו בהצלחה.
אבוי! משהו השתבש בשליחה, אנא נסו שנית.

שיתוף

הצג תגובות

תגובות

רשומות נוספות מסוג:

סבתא